Mina bästa tips!

Om du är ny på hela ”LCHF”-grejen och har käkat typ som alla andra hela ditt liv så finns det ett par enkla trix som underlättar övergången men som också kan göra stor skillnad i ditt mående och vikt! Här tänkte jag lista ett par saker som jag gjorde innan LCHF och hur jag har anpassat det till min nya livsstil, för det är precis vad LCHF är för de flesta- en LIVSSTIL. Jag hoppas DU hittar några matnyttiga (haha vitsigt värre) tips men om du fattas något som just du behöver hjälp med, släng iväg en kommentar eller maila mig på lina@linaslchf.se

* Dricka kaffe med mjölk/socker. Jag var kaffedrickare, eller tja jag hade lite kaffe till mitt socker, men det gick att byta ut mot bättre alternativ! Byt vanlig mellanmjölk mot Icas färska vispgrädde/osötad mandelmjölk/hasselnötsmjölk och sockret mot Ica steviatabletter (de ger bäst smak tycker jag) eller Sweet drops. Jag dricker numer bara tre koppar om dagen, njuter enormt av dessa och sötar med hasselnötsmjölk och några droppar Sweet drops Toffie. Här råder skilda meningar om att använda sötningsmedel och substitut men man märker ganska fort vad kroppen klarar av och vad som triggar en. Ibland kanske man får detoxa kaffe helt för att börja om igen efter ett par veckor med bättre tillbehör.

*Snabbmatsjunkie. Risken finns att du kommer in på McDonald´s och faller in i dina gamla vanor, beställer din Big Mac med pommes och en 50 cl Coca-Cola MEN du behöver inte stålsätta dig och låta bli att äta helt när de andra i sällskapet glufsar i sig alla flottiga kolhydrater! Du beställer din favvo-burgare i salladsblad i stället för bröd, skippar pommes (ta gärna en sidsallad istället eller skippa detta steget) och byter colan mot en Ramlösa (alt Cola Zero om du nu absolut måste ha läsk…). Jag kan garantera att du kommer må mycket bättre efter en halvtimme än ditt sällskap OCH du slipper bli hungrig igen efter en timme!

*Kvällssug. Kl är 20, barnen är nattade och det är nu chokladen kommer fram. Hell, man har ju klarat denna dagen också och nu måste man ju få ”unna” sig- eller? Absolut, som sliten 3-barns mamma till en 6-åring, en 5-åring och en vild 1.5-åring så vet jag mer än väl att det känns som det enda man lever för under dagen är den stunden man får för sig själv i soffan till CSI. Det finns alternativ (thank god!!) Ett mörkt choklad kan man börja med om man inte vill bryta helt och tvärt, ex Lindth Mintchoklad. Du kan köpa en god Marabou premium valfri smak, smälta ner och blanda med Icas färska vispgrädde (vispad) och göra egen chokladmousse. Jag kan även varmt rekommendera ett gott Proteinpulver (min favorit är Fitnessguru OneWhey vanilla/white choclat) som blandas med hasselnötsmjölk- ta 4-5 skopor i shaker och blanda sen in i frysen en timme typ, blir som Nutella-glass!

*På-språng-ätaren. Jag fastar. Nej inte hela dagen men jag äter aldrig innan lunch. Detta har hjälpt mig enormt mycket med mitt sötsug och aptitreglering. Nu äter jag lunch, ordentlig mat (bra protein, massa grönsaker och en fetare sås) middag (samma som lunch) och ett lättare mål vid 20-tiden. Men vad händer då om man är ute på stan vid lunch och inte har råd att beställa mat ute? JO, ost är räddaren i nöden! Om jag är med kidsen och gör något så har jag med mig en påse Grok (typ ostchips) och/eller salami. Funkar toppen som ”jag måste äta men vill inte stoppa i mig ett Snickers”-alternativ! Affärerna har ofantligt dåligt utbud av snabba lösningar för oss Anti-kolhydrater folk men det blir säkert bättre någon gång…..

*Fika-myset. Här har jag haft det tufft. Jag älskar alla former av kakor, bakelser för att inte tala om tårta! Så hur klarar man söndagsfikat hos mormor? Vissa gånger behöver man inte låta bli men är du i början av att byta kosthållning så kan man lätt trilla dit i flera veckor igen om man så mycket som smuttar på en tesked prinsesstårta. Då är det bra om du har gjort ett LCHF-alternativ, muffins tex, som du kan ta med dig. Skyll på att din doktor eller nåt sagt åt dig att du måste sluta med bakverk men att du ”fuskar lite”när du är hos dem (det brukar gå hem och man slipper följdfrågor, snarare är det mer tillåtet att du ignorerar ett läkarråd än att du säger att du försöker äta bättre/nyttigare, tyvärr!)

Ja, detta var mina topp-tips. Det finns som sagt hur mycket som helst jag skulle kunna skriva men alla är olika med olika fällor och behov. Lär dig upptäcka dessa med en ”matdagbok” under två veckor. Strunta fullständigt i VAD du äter (alltså ät som du brukar och lägg ingen värdering i det) men skriv upp ALLT, minsta lilla nöt och påläggsskiva, så ser du hur ditt ätmönster ser ut. Då kan du börja nysta i om du är en känsloätare (någonting har stressat dig, du äter osv) en överätare (du tar 2-3 portioner av lunchen och middagen tex) osv. Då upptäcker du också var du kan rätta till dina rutiner i ätandet och sen efter det göra bättre val rent kostmässigt! Och funkar inte det så hitta en jäkligt bra kostrådgivare med Lågkolhydrats-kost som inriktning!!

Lycka till!!

En högst personlig blogg från en 34- årig 4-barns mamma! Jag är inte utbildad kostrådgivare utan delar med mig av mina egna erfarenheter längs vägen.

5 kommentarer

  1. Sara says:

    Rolig läsning! Bra tips och skrivit på ett underhållande sätt! Hittade dig på instagram men följer dig gärna här med!

    Ha det gott

  2. Camilla says:

    Att byta ut müsli, pasta, bröd etc har inte varit några bekymmer, och jag äter gärna LCHF-efterätter och tycker det är minst lika gott som sådant med socker i. MEN att sluta känsloäta socker, eller sluta känsloäta över huvud taget, det har jag inte lyckats med än. Det är min utmaning just nu. Tänker att om jag har känsloätit i 20 år så är det väl inte så konstigt om det tar tid att lära om…. Men jag har läst boken ”Ett sötare blod” nyligen, och den hjälper till. ”Socker glaserar dina blodkärl”, det hjälper mig att hitta motivation :) Ska läsa bakåt i din blogg, du verkar ju fightas med känsloätande du också ;)

  3. Gisella says:

    Hej,
    Tack för de tipsen , jättebra! Jag är nybörjare och började för 1 månad sedan tillsammans med min man och det går jättebra! Jag följer dig med på instagram och bra tips på mat eller mellanmål.

Kommentera