Att anpassa

Ja, nu har det gått några veckor sedan jag började med mitt sockerfria liv. Vad har jag då kommit fram till?

Jo, jag behöver inte vara 100% nitisk. Jag blir inte triggad av till exempel frukt eller tillbehör till hamburgare (ketchup, senap, dressing). Jag kommer i fortsättningen hålla mig borta från artificiellt socker men saker med låg naturlig sockerhalt (kokos/vissa nötter/kiwi osv) kommer jag äta. Ett undantag som jag gör är majonnäs från Hellmans, 1g socker/100 g, ännu en sak som inte är en trigger. Det jag har lärt mig är att jag klarar av att låta bli sötsakerna ute eller i sociala sammanhang! Behöver inte äta glass med barnen, äta kanelbullar hos svärmor, köpa godis på helgen.

Det jobbigaste har varit att försöka hitta något att äta när man är på vift, när de andra fikar. Ägg med makrill/tonfisk eller tonfiskröra i all ära men man tröttnar faktiskt på det efter ett tag! Blir kanske annorlunda till hösten när man inte är ute och flänger som nu.

Det jag äter är alltså:

Ägg, tonfisk, makrill, majonnäs, naturell yoghurt, vispgrädde, bär inkl jordgubbar, banan i smoothie, kokos, nötter (naturella i mesta möjliga mån), kött, fisk, kyckling, blomkål, broccoli, svamp, grädde, ostar, skinka, fläsksvålar, zucchini, selleri, jordnötssmör, rödlök, gul lök, keso, nötmjöl, Stenåldersbröd och alla sorters grönsaker. Även lite ketchup/senap/dressing vid de få tillfällen som det krävs.

Detta är alltså ett upplägg som funkar för MIG, därmed inte sagt att det kommer funka för någon annan. Man får mixar och trixa tills man kommer fram till vad som fungerar för just sig!

En högst personlig blogg från en 34- årig 4-barns mamma! Jag är inte utbildad kostrådgivare utan delar med mig av mina egna erfarenheter längs vägen.

Kommentera